Friday, August 6, 2010

Cukup ker susu saya?

Salam,

Memandangkan minggu ni adalah minggu penyusuan susu ibu maka banyaklah entry tentang susu ibu jer.

Saya bukanlah ibu yang menyusukan anak sepenuhnya pada ketiga-tiga anak saya. Anak saya yang eksklusif bf selama 6 bulan hanya anak yang kedua dan ketiga. Fullu bf hanya anak yang ketiga. Manakala anak yang sulung tak pun eksklusif... (sian Ajim) sebab saya ingat anak saya reject bf dia dah tak nak bf. dan saya dah tak der susu sebab saya ingat mmg saya ni JENIS YANG SUSU SIKIT. Ni masa-masa zaman jahiliyah (saya la) dolu...

Tapi bila melahirkan anak yang kedua saya berjaya eksklusif bf. Tapi masa tu saya ingat 6 bulan jer cukup pastu WAJIB top up ngan artificial milk. Masa ni saya rasa saya dah berjaya 6 bulan kira ok la kan. Lepas tu bila dah top up memang la susu kurang kan... sebab kan ke body kita ni macam alat perakam waktu. Badan tahu bila anak kita perlukan susu. dan dia akan bagi cukup-cukup je untuk anak kita. TAK BAIK MEMBAZIR hehehe

Tapi bila melahirkan anak ketiga... saya dah bersedia dengan ilmu-ilmu breastfeeding, masuk forum yang ramai ibu-ibu bf dan hasilnya saya berjaya fully bf anak yang ketiga saya...

Ibu-ibu cerita-cerita di atas nak membuktikan kejayaan breastfeeding itu sebenarnya terletak kepada diri kita. Baby tak tahu pun susu apa yang dia minum. Jadi kalau dia minum susu ibu dari lahir dan tak rasa apa apa susu selain susu ibu agak-agak la dia tahu ke rasa artificial milk tu... (ni pun saya tanya pada diri saya sendiri sebelum ni)

Jadi saya ni bukan la jenis yang susu sikit kan... walaupun itu yang saya rasa masa anak saya yang sulung...

No comments: